Praca w domu przez internet jest marzeniem niejednej z nas. Fajnie jest wstać o której się chce, usiąść przed laptopkiem, popijać kawkę i klik, klik, klik… zarabiać kasę. Sposobów zarabiania jest wiele, np. zarabianie na własnej stronie, blogu i umieszczaniu na niej linków do programów partnerskich, na byciu szafiarką, na pisaniu bloga firmowego, udzielaniu korepetycji przez skypea, prowadzeniu sklepu internetowego, tworzeniu stron internetowych) Dzisiaj skupię się na… copywritingu. oczywiście o zarobkach również wspomnę.
ZOSTAŃ COPYWRITERKĄ JUŻ DZIŚ!
Copywriter to osoba, która pisze teksty i slogany reklamowe. Działa na zlecenie agencji reklamowych, interaktywnych lub portali internetowych.
Może też wymyślać nazwy produktów lub firm, czyli zajmować się namingiem. Najczęściej copywriterów można podzielić na dwa typy: a) copywriter tworzący slogany, b) copywriter tworzący artykuły i teksty pozycjonujące (teksty publikowane na stronach typu pressel page, jako artykuły do przedruku, np. w serwisie artelis.pl). Wiem, że wiele kobiet bardzo chętnie podjęło by tego typu pracę..
Sądzę, że pisanie artykułów jest dużo prostsze niż wymyślanie sloganów – chyba, że jesteś bardzo kreatywna lub rozwinęłaś w sobie tę umiejętność, (jeśli nie – polecam książkę Brian Clegg i Paul Birch pt „Przyspieszony kurs kreatywności”). Niewiele z nas jednak wie jak zdobyć taką pracę i jak pisać, aby zaciekawić czytelnika. Postaram ci to wszystko zaraz wytłumaczyć i jako copywriterka udzielić ci kilku skromnych rad. A więc…
JAK PISAĆ CIEKAWE ARTYKUŁY?
Zanim zaczniesz szukać pracy, powinnaś najpierw zdobyć umiejętność pisania ciekawych, perswazyjnych tekstów. Dlaczego? Chociażby z tego powodu, że nie wypada, a przynajmniej nie warto zgłaszać się do agencji interaktywnej lub serwisu internetowego z pustymi rękami. Warto mieć przygotowane portfolio – kilka swoich najlepszych artykułów (aby zrobić wrażenie na potencjalnym pracodawcy). Aha i pamiętaj, że tekst pozycjonujący powinien zawierać słowa kluczowe (np. odzież dziecięca) umieszczone niezbyt nachalnie w treści. A oto rady:
HISTORIA PEWNEJ KOBIETY, KTÓRA…
Pisząc artykuł weź pod uwagę to, że ludzi najbardziej interesują… inni ludzie. Dlatego warto w swoich tekstach przedstawiać konkretne historie innych ludzi. Ważne jest, aby byli oni podobni do twojej grupy docelowej, czyli osób, do których adresujesz tekst. Dlatego wcześniej zastanów się, kto będzie czytał twój artykuł. Jeśli np. artykuł adresujesz do kobiet, przytocz jakąś ciekawą historykę z życia pewnej dziewczyny (podobnej do twojej czytelniczki), która przyciągnie uwagę twoich czytelniczek. Pisz też językiem swoich czytelników.
CO BĘDĘ Z TEGO MIAŁ?
Jako dobra copywriterka musisz też wiedzieć, że ludzie bardzo często interesują się… sobą samym. Dlatego zamień tekst w informacje o wydarzeniu, które ma duży wpływ na życie twojego czytelnika. Jeśli będziesz miała opisać jakiś produkt, (np. nowoczesne, inteligentne domy), nie wymieniaj ich zalet, ale napisz jakie konkretne twój czytelnik będzie miał korzyści i w jaki sposób może zmienić się jego życie, jeśli skorzysta z oferty. To naprawdę działa! Ludzie uwielbiają konkrety i to, jak się im ułatwia życie. Napisz więc, że w takim nowoczesnym domu czytelnik nie będzie musiał się martwić o to, że dzieci zachorują – bo jest automatycznie podgrzewająca się podłoga i będzie mógł podlać w domu kwiatki przez internet wygrzewając się w tym czasie na Bahama.
OCH TO KONLIKTY!
Podobno ludzie kochają czytać o konfliktach. No więc… pisz o nich! Możesz napisać, że twój produkt wzbudza sprzeciw konkurencji. Albo że klienci, którzy skorzystali z twojej oferty nieźle namieszali w swoim środowisku. Możesz też opisać jak to sprzedawcy musieli walczyć z przeciwnościami w ulepszaniu swojego produktu. Postaraj się, im ciekawszy, bardziej kontrowersyjny pomysł, tym lepiej. Zajmując się copywritingiem wkrótce przekonasz się, że grunt to ciekawy pomysł i ujęcie sprawy z nietypowej strony.
ZASKOCZ CZYTELNIKA
Czym jeszcze można zainteresować czytelnika? Np. niezwykłym wydarzeniem, o którym jeszcze nie słyszał. Jak znaleźć takie coś? Przede wszystkim zawsze miej oczy i uszy otwarte na wszystko. Jeśli np. jakaś strona www przyciągnie twoją uwagę dodaj ją sobie do zakładek lub zrobić notatkę w pliku, być może kiedyś będzie jak znalazł na świetny początek jakiegoś artykułu. Możesz też wyszukiwać w internecie w sposób – np. wanny, ciekawostki.
PRZEZ DIURKĘ OD KLUCZA…
Ludzie kochają podglądać innych przez dziurkę od klucza, czyli uwielbiają tajemnice i sekrety. Jako copywriterka możesz to wykorzystać w swojej pracy i ujawnić coś co jest dostępne tylko dla niezwykle wąskiego grona wtajemniczonych. Co np? Może przeczytaj po prostu jakąś ciekawą książkę, czasopismo lub ebook i ujawnij jakąś ciekawą informację. Ludzie pisząc w sieci bardzo często tworzą artykuły zżynając z innych portali. Nie chce im się po prostu czytać specjalnie książek lub nie stać ich na to. Kupując książkę inwestujesz więc w siebie. Czytelnicy lubią też jakieś konkretne, ciekawe sposoby na rozwiązanie problemu, więc im to daj.
NAJWAŻNIEJSZY POCZĄTEK
Zacznij ciekawie. Początek to najważniejsza część artykułu. Jak pisze Gery McGovern w swojej książce „Zabójczo skuteczne treści internetowe” – czytelnik wchodząc na stronę internetową patrzy zwykle na pierwszych kilka słów, a czyta ją tylko wówczas, gdy słowa te go zaciekawią. Jeśli nie, rzuca okiem na drugi akapit, jeśli i ten go nie zainteresuje, klika po prostu przycisk – wstecz. Czyli… najważniejsza jest pierwsza połowa pierwszego zdania, mieszcząca się z prawej, górnej strony. Z tego powodu w tym miejscu powinno znajdować się „słowo pragnień” (czyli słowo, które czytelnik wpisał w wyszukiwarkę i dostał się na twoją stronę).
Poza tym każdy dobry copywriter wie, że początek zdania jest najlepszym miejscem na jakąś zaskakującą informację ( np. że nasz umysł na zakupach przypomina umysł dwulatka ).
A NIE POWIEM!
Zauważyłaś, że popularne seriale zwykle kończą się w najbardziej ciekawym momencie. Jest to niezwykle wkurzające, ale… za to przynosi efekty! Od razu zaczynasz z niecierpliwością czekać na następny odcinek. Ten zabieg nazywa się zeigarnik effect, czyli budowanie napięcia i jest stosowany przez sprytnych copywriterów. Na początku artykułu możesz na przykład zapowiedzieć jego kolejne elementy lub kroki działania, albo rzucić tytuł – 10 sposobów na…. Możesz też zapowiedzieć ciekawą historię albo przerwać w interesującym momencie.
PISZ DYNAMICZNIE
Dynamiczne pisanie jest zaletą dobrej copywriterki. Jako kobieta pragnąca wzbudzać iskierkę zaciekawienia u swoich czytelników powinnaś:
A – używać czasu teraźniejszego, od przeszłego trzymaj się z daleka (jednocześnie bądź konsekwentna w stosowaniu czasów i liczb)
B– raczej strona czynna niż bierna
C – pisz zrozumiale i sugestywnie – lepiej napisać czym coś jest niż czym nie jest
D – raczej sklep niż market, czyli pisz prosto, unikaj fachowej terminologii i napuszonego języka. Z drugiej strony nie przesadzaj ze spoufalaniem się.
PISZ KONKRETNIE
Czytelnicy kochają konkrety. Wzbudź więc ich zaufanie podając konkretne imiona, nazwiska. Np. jeśli opisujesz jakieś badanie naukowe, podaj dane kto je przeprowadził, kiedy, gdzie.
NO I PRZEJRZYŚCIE…
A wiec stosuj akapity, śródtytuły segregując swoje myśli. Jeśli podajesz np. wyniki ankiety, zamiast liczb zaprezentuj ładny wykres.
OBIECUJĄCY TYTUŁ
Oczywiście tytuł też jest szalenie ważny. Powinien być raczej krótki i przykuwający uwagę. Ciekawy tytuł jest np.:
A – ożywiający wyobraźnię czytelnika – możesz zastosować oksymoron, czyli zestawienie dwóch przeciwstawnych myśli (np. koszmarnie dobry).
B – wiele obiecujący (np. cud, droga na skróty)
C – będący pytaniem
D – zawierający w sobie słowo kluczowe (które internauci wpisują w google)
JAK JĄ ZNALEŹĆ?
Gdzie wyhaczyć taką pracę? Wysyłaj po prostu swoje CV (koniecznie z portfolio) do agencji interaktywnych, pozycjonujących (znajdziesz je na hasło – pozycjonowanie w google), biorąc udział w aukcji lub ogłaszając się w serwisie ogłoszeniowym dla freelancerów (np. zlecenia przez net), dając ogłoszenie w dziale ogłoszeń na forach dla webmasterów (np. forum.optymalizacja.com , di.pl albo forum.ebiznesy.pl). Podejmując się tego typu pracy rzadko można liczyć jednak na stałą umowę o pracę (raczej na umowę o dzieło). Jednak nie jest to niemożliwe. No ale możesz np. z czasem założyć firmę i stworzyć stronę promującą twoje umiejętności copywriterskie.
WYNAGRODZENIE
Pewnie interesuje cię ono najbardziej. Nie zrażaj się tym, gdy niektórzy będą ci proponowali 1 zł za 1000 znaków (chodzi o tekst pozycjonujący). Zacznij zastanawiać się dopiero nad propozycją 2 zł za 1000 znaków. A najlepiej szukaj oferty 3 zł lub 2,5 zł. Jeśli chodzi o artykuły na strony internetowe (teksty pozycjonujące są tworzone raczej z myślą o wyszukiwarkach) – tutaj stawka jest wyższa – od 5 zł za 1000 znaków, a nawet dużo więcej.